Maringarderoben
December 20, 2014, 16:09:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Våga vägra facebook, testa google+!

Startsida   Forum   Hjälp Logga in Registrera   *
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: (Ny) generator - snart gammal!  (läst 5431 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
eruts
Sneseglare

Antal inlägg: 159

« skrivet: Februari 09, 2007, 10:47:30 »

Ett litet tips (Jag har lagt in det i ett annat forum oxå) – Bosch har för mer än 6 månader sedan kommit ut med en ny generator där kylfläkten ligger på insidan (Nu ligger de på utsidan) Detta ger en förbättrad kylning och högre verkningsgrad på generatorn – såg siffror som var minst 50% högre. Distributörer och återförsäljare ligger lågt då de vill sälja sina gamla lager först. Därför lite hysh-hyrsh om detta. Ta kontakt med Bosch direkt så får ni bättre besked. De är nog ännu rätt dyra då handeln vill sälja ut de gamla först - Därför ännu ingen större tillverkning av de nya – då ännu ingen efterfrågan finns. Men sätt igång o beställ – Då priserna har sjunkit ska jag köpa en oxå.   

Loggat

"Det finns ingen bättre länspump än en rädd sjöman med en hink"
örjan
Sneseglare

Antal inlägg: 97

« Svara #1 skrivet: Mars 02, 2007, 23:08:06 »

Tips på en annan pris värd generator är att biltema säljer en volvo gen 690kr 60amp bosch . ingen värsting men dock NY! Glad

MVH örjan
Loggat
Fiona
Sneseglare

Antal inlägg: 149

Hemsida
« Svara #2 skrivet: Mars 19, 2009, 10:47:25 »

Köpte en generator på Biltema ca 700 kronor.

Då jag ska ha den kopplad på propelleraxeln ville jag har ett "W" uttag till  varvräknare  så jag tog isär den för att löda in nämda W sladd....

Utsidan ser fin ut allt verkar nytt. Remskivan är dock av den billigaste varianten dvs två buktiga brickor.
Insidan var en chock för en gammal bilelektriker!

Statorn passade tydligen inte så bra ihop med rotorn så montören hade slipat hela insidan på statorn så att rotorn inte skulle ta i. Inte en gnutta färg på den slarviga och grova slipytan. Löningarna stator-diodbrygga var delvis kalllödda och med bedrövligt långa ändar med risk för avbrott och kortslutning. Kollektorns släpringar var inte runda vilket hade slitit ut kolen snabbt. Tom kolen var hand-filade till mer sex-kantiga än fyr-kantiga och fladdrade betänkligt i sidled i sin hållare.

Generatorn fungerade trots allt men frågan är hur länge, med ovalitet och kassa kol så tippar jag på 2000 mil i en personbil. En modern generator bör snurra fint under minst 20000 mil.

Jag returnerade generatorn.

Det är möjligt att detta var ett sk måndags exemplar, men den människa som monterat ihop denna generatorn har väl (tyvärr) gjort fler än 1 st?

En kvalitéts generator kostar mer än 700SEK.
Loggat
Skotten
Administrator
Guldgalge

Antal inlägg: 7028

WOFF

« Svara #3 skrivet: Mars 19, 2009, 11:19:25 »

Var hade du köpt den sa du   Rullande ögon (ironi) Rullande ögon (ironi) Rullande ögon (ironi) Rullande ögon (ironi)

Har vi inte hört den förut,,    fluxe kanske har något att inflika han älskar ju det företaget    Glad Glad Glad Glad

jag har däremot 2 st av deras eltoaletter i min båt,   den gamla modellen som utgått givetvis.. hittade  de 2 sista i sverige i Halmstad, dessa har nu ersatts med en skit toa i plast så ordningen är återställd även där i deras sortiment  Glad ..   den är jag mega nöjd med,,   en va toerna har tom jabsco pump,  den andra har en kinespump som peppar peppar funkar ännu men ljudnivån är skillnad som en symaskin och en stenkross.

men det viktigaste av allt   det är stor porslinsskål och man kan göra båda sakerna på en gång utan att fundera,,     jag har lagt ett tidrelä på motorn så när man spolar är det som att spola på en vanlig toa,,, kvarnen går i  4,5 sek  tömmer det inte får man trycka till på knappen en gång till   relä kjell & co   129 kr  ställbart upp till 1 min om jag inte mins fel    fick givetvis lägga den på ett relä då den inte klarade strömmarna som toan kräver.   det fick bli ett xtraljus relä från ovan nämda butik.

bara skitsnak men det blir gärna det om just den butiken ..

Loggat

de ska va husvagn Leende (smiley)
kanalmamman
Klädgalge

Antal inlägg: 3264

Hemsida
« Svara #4 skrivet: Mars 19, 2009, 11:27:37 »

Det var ju himla smart att koppla in ett tidsrelä till spolningen. Det ska jag tipsa Guben om.

Men fattade jag rätt om du fick lägga tidsreläet på ett annat relä för att det skulle funka?  Va?
Loggat

För att bli en mästare, måste du tro på dig själv när ingen annan gör det.
Skotten
Administrator
Guldgalge

WOFF

« Svara #5 skrivet: Mars 19, 2009, 11:40:07 »

tidrelät klarar inte strömmen som toan tar   så man får ha ett relä som klarar 20 amp  efter tidrelät ..    eller   hur fasen ska jag förklara Rullande ögon (ironi)
Loggat

kanalmamman
Klädgalge

Antal inlägg: 3264

Hemsida
« Svara #6 skrivet: Mars 19, 2009, 11:40:54 »

Aha, då förstår jag.

Trodde att du var lite dimmig  Cheesy
Loggat

För att bli en mästare, måste du tro på dig själv när ingen annan gör det.
Skotten
Administrator
Guldgalge

WOFF

« Svara #7 skrivet: Mars 19, 2009, 11:43:47 »

assså man kan  säga att relät är knappen du har i dag    och tidrelät är fingret som trycker på knappen   hahah   

jo  nu märker jag att jag är dimmig   hahahaha  fast de där med motor gillar jag inte    Arg

fast de e en annan tråd   Leende (smiley)
Loggat

Pepir
Sneseglare

Antal inlägg: 69

carpe diem

« Svara #8 skrivet: April 16, 2009, 11:53:45 »

Hej Fiona,

Du kan väl förklara vad "W" uttaget på generatorer innebär och hur man fixar en sådan på en äldre växelströmsgenerator.

Som bilelektriker kan du säkert även svara på hur man bygger om en vindrutetorkarmotor för 360o drift. Jag experimenterar med en hemmabyggd autopilot. Tänkte sätta en magnetkoppling på motorn.

Ohoj Axel
Loggat
Orven
Diamantgalge+
**

Antal inlägg: 28017

Åhåjaja

Hemsida
« Svara #9 skrivet: April 16, 2009, 17:56:41 »

Hej Fiona,

Du kan väl förklara vad "W" uttaget på generatorer innebär och hur man fixar en sådan på en äldre växelströmsgenerator.

Som bilelektriker kan du säkert även svara på hur man bygger om en vindrutetorkarmotor för 360o drift. Jag experimenterar med en hemmabyggd autopilot. Tänkte sätta en magnetkoppling på motorn.

Ohoj Axel
Vindrutetorkare. Den har ju en inbyggd stopp i ändlägen som skiftar.
Det är 100 år sedan jag hade isär en sådan och kommer inte ihåg om det går att göra något men går den att pilla isär så kommer du underfund med funktionen.
Loggat

TÄNK VAD VATTEN DET FINNS OCH ÄNDÅ SER MAN BARA YTAN
   Hemsida: http://www.swedala.se/ Är under ändring samt http://www.kongressen.se är på gång
Pepir
Sneseglare

carpe diem

« Svara #10 skrivet: April 17, 2009, 08:45:18 »

Precis Orven. Därför tänkte jag att en bilelektriker har koll på saken. Jag vet att vindrutetorkare användes till det ena och det andra. De är i alla fall tillräkligt starka för att snurra på styrratten.
Har för mej att det är det billigaste alternativ till autopilot.  Kursen ställs in med en ratt och visas på en LCD-display.
Jag har för närvarande tre lägen på instrumentet.

1. Från
2. Manuell ställbar kurs
3. Auto från Sea Clear

Ohoj Axel
Loggat
Sniper
Guldgalge

Antal inlägg: 5131

« Svara #11 skrivet: April 17, 2009, 11:01:46 »

Hmm,vet att jag har,men hittar inte en lös torkarmotor.Men om jag tänker rätt?så vänder den ju inte föränn den kommit till ändläget.Rattutslaget bestäms väl av utväxlingen på dreven?
Loggat

Bättre vara Rik o Frisk än Sjuk o Fattig
LeKvack
Klädgalge

Antal inlägg: 1388

Kvack!!

Hemsida
« Svara #12 skrivet: April 17, 2009, 13:52:54 »

Ehhh... är det verkligen så att torkarmotorn reverserar ? Motorn snurrar väl åt samma håll hela tiden och torkarnas rörelse bestäms av växellådan, där även ändlägesswitchen sitter.
Vilken kursdetektor tänkte du använda? En NMEA kompass med den vanliga raten av 1 Hz är för långsam för att styra en pilot.. du måste upp till minst 10 hz för att styra bra...

LeKvack

Loggat

Gnäll inte. Skyll er själva. Vad var det jag sa?
Pepir
Sneseglare

carpe diem

« Svara #13 skrivet: April 17, 2009, 14:41:10 »

Helklart snurrar motorn kontinuerligt. Det är ett mekaniskt länksystem som åtadkommer fram och tillbakarörelsen. Det är just där det ska byggas om på något sätt.

För övrigt är det säkert smartare att använder sig av en till hydraulpump istället för att kopplar motorn via magnetkopplingen till befinntliga ratten resp. hydraulpump. Fast en hydraulpump kostar säkert en förmögenhet Med glimten i ögat (blinkande)

Är det någon som har byggd en egen autopilot? Det är kanske värd att starta en egen tråd i ämnet?

Ohoj Axel
Loggat
LeKvack
Klädgalge

Antal inlägg: 1388

Kvack!!

Hemsida
« Svara #14 skrivet: April 17, 2009, 16:04:49 »

Gillar man utmaningar så....

Loggat

Gnäll inte. Skyll er själva. Vad var det jag sa?
Fiona
Sneseglare

Hemsida
« Svara #15 skrivet: April 20, 2009, 13:05:11 »

W-uttaget (Det kanske heter något annat nånannanstans - man få lov att ha fel.) är normalt använt på diesel fordon som inte har en speciell varvräknargivare i transmissionskåpan (vevaxel/kamaxel). (bensin motorer använder strömpulser från tändspolen).

I en fordons generator finns det tre lindningar som genererar ström. Dessa tre växelspänningar - 3-fas spänning - likriktas till likström för att fungera ihop med ett batteri. W-uttaget är helt enkelt en av dessa tre växelspänningar. finessen är att man får ett visst antal pulser för varje varv på generatorn (antalet påverkas av antal magnetiska poler på rotorn). Man löder helt enkelt in en ny ledning på en av de tre faserna från statorn.

Men, man bör skydda generatorn från kortslutning med ett stabilt motstånd (resistor) inuti i generatorn. Motståndet bör anpassas så att man får ut max nån 1/10 ampere (14.8/0.1= 150ohm/2Watt). Då slipper man fundera på säkringar på dett W-uttaget. sen gäller det att hitta ett instrument som visar hur fort det snurrar...
Loggat
Fiona
Sneseglare

Hemsida
« Svara #16 skrivet: April 20, 2009, 13:25:42 »

Precis Orven. Därför tänkte jag att en bilelektriker har koll på saken. Jag vet att vindrutetorkare användes till det ena och det andra. De är i alla fall tillräkligt starka för att snurra på styrratten.
Har för mej att det är det billigaste alternativ till autopilot.  Kursen ställs in med en ratt och visas på en LCD-display.
Jag har för närvarande tre lägen på instrumentet.

1. Från
2. Manuell ställbar kurs
3. Auto från Sea Clear

Ohoj Axel

Hej där Pepir.
Det är kul med utmaningar! Nu kanske en vindrutetorkarmotor inte är det mest lämpade motorn för noggrann styrning.... Problemet är att dessa motorer (alltid?) är permanentmagnetsmotorer vilket i princip betydet att deras varvtal är beroende av belastning och strömstyrkan i matningen. Kör man med samma spänning hela tiden kommer den att snurra fort utan belastning och långsamt med belastning vilket kommer att bli en utmaning för ditt gyro eller komapassen ombord. Ingen ordning på roderutslagen enkelt uttryckt. Nån återkoppling om vart rodret pekar måste ske till elektroniken - typ.

Det finns elmotorer som roterar med samma varvtal oavsett belastning (nästan). Dessa har inte permanentmagneter utan en kopparlindning som genererat magnetfältet.

De flesta rorkults och ratt monterade autopiloter har en snabb liten stegmotor kopplad till en eller flera planetväxlar/skruvväxlar och det är "enkelt" för elektroniken att veta vart ratten bör peka....

Jo att bygga motorn till en autopilot eller självstyrning är en rejäl utmaning eller kanske ett terapeftischkt hobbyjobb ,-)

Själv bygger jag inte elmotorn - den är köpt och klar - men däremot elektroniken....

=O>

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Senaste 10 Shouts:
December 19, 2014, 22:40:41
Jul Va??? Finns det fortfarande kvar Va?
December 17, 2014, 21:23:36
7 dagar till jul.
December 15, 2014, 12:51:38
Jaså dom skickade hem dig innan våren Kvack?
December 15, 2014, 08:41:28
kvack!!  
December 10, 2014, 23:14:42
Jepp...min buggskor har gummisula, men inte som på gympaskor, där e de inget vidare glid.
December 10, 2014, 20:04:38
Jasså jag trodde du ville ha gympaskor med gummisula så att du kan göra tryckare utan att glida iväg  Glad
December 08, 2014, 11:12:29
Kan va lurit, noga me glidet.
December 08, 2014, 08:33:44
Pröva nått nytt
December 07, 2014, 23:28:22
Fan bara två par, men behöver köpa nya men hittar inte mitt märke, kanske utgått :-(
December 07, 2014, 22:49:24
Är det glädjen att ha slitit ut 4-5 par skor på det sista din swingpjatt Leende (smiley)
Senaste inläggen
[idag kl. 15:12:34]

[idag kl. 15:11:19]

[idag kl. 15:10:18]

[idag kl. 15:08:32]

[idag kl. 14:00:17]

[idag kl. 11:58:09]

[idag kl. 11:56:17]

[idag kl. 11:42:50]

[December 19, 2014, 23:35:36 ]

[December 19, 2014, 22:39:47 ]

[December 19, 2014, 22:38:48 ]

[December 14, 2014, 14:40:14 ]

[December 14, 2014, 02:07:43 ]
Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!